Fluid Mechanics · Festival Présences [ DIFFUSION FRANCE MUSIQUE ]

CONCERT IMMERSIF

SITE_FM_imageseule

Informations pratiques

CONCERT SANS PUBLIC
DIFFUSION SUR FRANCE MUSIQUE LE MERCREDI 3 MARS À 20H45
PUIS SUR LE SITE HYPERRADIO (RADIO FRANCE)

Samedi 6 février
22h30

Studio 104, Maison de la Radio
116, avenue du Président Kennedy, 75016, Paris

Tarif
de 7€ à 16€

Renseignements et réservations
Billetterie en ligne

 

 FLUID MECHANICS

 

 

BENJAMIN DE LA FUENTE, SAMUEL SIGHICELLI
Fluid Mechanics   création mondiale
pour ensemble et électronique

* Commande de Radio France

_

Musiciens de Caravaggio
Benjamin de la Fuente, violon/guitare élec.
Samuel Sighicelli, claviers
Bruno Chevillon, basse/basse élec.
Éric Échampard, batterie/pad

Musiciens de Court-circuit
Anne Cartel, flûte
Pierre Dutrieu, clarinette
Alexandra Greffin-Klein et Aya Kono, violons 
Laurent Camatte, alto 
Frédéric Baldassare, violoncelle 

Benjamin Lévy, informatique musicale (IRCAM)
Lucas Bagnoli, ingénieur du son (IRCAM)

 _

Dans le cadre du festival Présences 2021
→ Site du festival 

 

Habituée des propositions singulières, la « coopérative d’invention musicale » Sphota invente ici une ville et invite le public à l’explorer en musique. La « mécanique des fluides » dont il est question est ainsi ce lieu multiple et mouvant qu’est par essence l’urbain. Dans cet espace multidimensionnel des possibles coexistent des récits indépendants et pourtant entrelacés. Cette promenade est portée par une composition à quatre mains, signée Benjamin de la Fuente et Samuel Sighicelli, et destinée à un orchestre hybride, qui mêle les esthétiques de Caravaggio (avec son instrumentarium amplifié et son tropisme rock) et de l’Ensemble Court-circuit (sa virtuosité instrumentale et, là encore, son inclination pour le groove), fusionnant dans une écriture électronique pour une expérience immersive au cœur battant de la cité.

 


Jeux

6007_20171113_nicolastzortzi_17108-edit-hd

CRR de Paris

 

Daniel D’Adamo, Coeli et Terraefor saxophone and double bass
Nicolas Tzortzis
, … à une main. Hommage à Roger Federer for ensemble (world premiere)
Martino Traversa, Rimane l’eco for ensemble
Georg Friedrich Haas
, Ausweg for ensemble

 

Musicians of Court-circuit
Saxophone : Vincent David          
Violin : Alexandra Greffin-Klein                     
Double bass : Didier Meu           
Conductor : Pierre-André Valade

The surprising instrumental alloy of the double bass and bass saxophone is what Daniel D’Adamo’s Coeli and Terrae relies on. These two instruments become, one after the other, main character and shadow. Their interweaving by rhythms and play modes leads to perceive a “meta-instrument”. In return, homorythmic pursuit and cut leads to moments where tones lose temporarily their identity. The idea of interweaving also affects the form. We will take side roads, backtrack, lose the steps that had guided us to find them again.

“À une main” (one-handedly) by Nicolas Tzortzis is conceived as a short film inspired by a grand slam Roger Federer won. The solo violin confronts consecutively seven opponents, from solo to quintet. It is accompanied and amplified by an instrument from the ensemble, as if electronic process affected its tone. The fourth layer represents what occurs “around”. Played by the instruments that do not take part to the game, rather noisist or neutral, the latter serves a background to the main action

Rimane l’eco By Martino Traversa explores a particular aspect of complexity with an increasing sonorous density, allowed with a process of successive accumulation, and its quick dispersal. The writing is sustained by a precise structural order, gradually complexifying until reaching a certain point of accumulation from which the perceptive image of echo takes form.  

The second word of Georg Friedrich Haas work title, weg (path, gone), leaves space to interpretation, and the ambiguity is intention, either “exit door”, “stop, leave” or yet something else. The piece is also a game for ambiguity : it begins with enigmatic piano trills the strings comment, then, by the other instruments according to a fluctuating and hesitating path, with microtonal and the composers typical slippery stretches. The development is uncertain, with sudden curls, and unachieved wanders.

 

 

Information

Conservatoire à Rayonnement Régional, 14 rue de Madrid, 75008 Paris
Prices : free entrance
Information and reservations : Ensemble Court-circuit, production@court-circuit.fr, 06 89 16 64 00


PRODUCTION
Sphota –  Coopérative d’invention musicale • Ensemble Court-circuit

COPRODUCTION
IRCAM –  Centre Pompidou • Radio France


 

https://goo.gl/maps/i6jB8TP6n96RLKjz9